Soderle Gestern habe ich mal das dingens in Betrieb genommen.
Als erstes muss man den Diablo an den PC anschliessen.
Dann wird automatisch ein Update gemacht. Bei meinem DCX war die neuste Software drauf.
Nach diesem Update schliesst man den Diablo an den OBD II Bus an und drückt die Zündung (wichtig, nicht den Motor starten)
Wenn das Gerät nach einem Ausschalten der Zündung verlangt, habe ich den Starterknopf auf "aus" gestellt und die Türe geöffnet, 10 Sekunden gewartet, bis alles aus war und dann wieder den Anweisungen des Gerätes gefolgt.
Das Gerät checkt das PCM und macht auf ein Update aufmerksam.
Wieder an den PC angehängt wird ein Calibration Update auf den Diablo geladen (automatisch)
Dann wird das Diablo wieder am Auto angeschlossen.
Es wird nun das Calibration Update eingespielt.
Das Gerät ist sehr gut Dokumentiert, so wird wirklich alles angezeigt.
Danach geht es an das wirkliche Tuning
Als erstes wird automatisch ein Backup erstellt
Die Dauer des gesamten Backup dauert ca. 40 Minuten und ist in 2 Stage's aufgeteilt.
Auch hier wieder alles erklärt.
Soderle, jetzt ist der Backup komplett
Nun kann man den Tune auswählen, ich habe den PCM 91 Octane genommen.
Jetzt kann man die Parameter, welche man induviduell anpassen will, verändern.
Danach erstellt das Gerät den Tune
und schreibt den Tune ins PCM
Dies geht wesentlich schneller als das Backup
Von nun an kann man den Diablo anschliessen und via Menu Punkt "Adjustable Parameters" seine Änderungen eingeben.
Mögliche Anpassungen gemäss Web Seite Diablo
Cooling Fans AC off
High MPH HS Fan On:
High MPH High Speed Fan On when ac is off and above 8mph
High MPH MS Fan On:
High MPH Medium Speed Fan On when ac is off and above 8mph
High MPH LS Fan On:
High MPH Low Speed Fan On when ac is off and above 8mph
Low MPH HS Fan On:
Low MPH High Speed Fan On when ac is off and below 8mph
Low MPH MS Fan On:
Low MPH Medium Speed Fan On when ac is off and below 8mph
Low MPH LS Fan On:
Low MPH Low Speed Fan On when ac is off and below 8mph
Cooling Fans AC on
HS Fan On:
High Speed Fan On when ac is on
MS Fan On:
Medium Speed Fan On when ac is on
LS Fan On:
Low Speed Fan On when ac is on
Spark Adjustment
WOT Spark 1k-3.8k:
Allows user to adjust timing +/-10 degrees in the 1000-3800 rpm range
WOT Spark 4k-4.8k:
Allows user to adjust timing +/-10 degrees in the 4000-4800 rpm range
WOT Spark 5k-7k:
Allows user to adjust timing +/-10 degrees in the 5000-7000 rpm range
To properly dial in your timing using the Predator you need to log or monitor the following live data parameters.
Spark, this is your actual timing (in degrees) at any given time.
Knock Retard, this the amount of timing removed (in degrees) due to knock (detonation/ping). The knock sensors can in rare cases pick up other harsh engine noises as well, if this is the case it is recommended to fix the cause of the noise before proceeding.
You basically always want the knock retard to read zero under wide open throttle conditions, it is normal for it to show some KR when stomping on the throttle and also during the shift.
Monitor the spark and the knock retard pids under wide open throttle and see if you have any knock retard, anything higher than 1 should be adjusted in the respective timing range in the Predator , if the knock is severe, 5 deg plus, try lowering spark by 10%, if less than 5 deg, try 5%. Make another wide open pass and monitor the same pids and basically keep doing this until you seen no knock retard.
NOTE: The use of respective grade fuel should be used with tune choice.
The 91 octane tune can be used with 91 octane or greater octane level. The 93 octane tune can only be used with 93 octane fuel. If severe knock cannot be remedied by adjusting the parameters for it, try to install the factory tune and monitor the knock using it. If knock still is present consider switching fuel brand.
DiabloSport recommends using fuels from the following vendors:
Mobil, Sunoco and Amoco/BP.
Knock Sensors
Disabling the knock sensors can cause severe damage to your engine if used with poor quality or low octane fuels.
Short term Knock sensor enable/disable:
Enable or disable the short term knock sensor.
Long term Knock sensor enable/disable:
Enable or disable the long term knock sensor.
Fuel Adjustment
WOT Fuel 1k-3.8k
Allows user to adjust fuel +/- 20% in the 1000-3800 rpm range
WOT Fuel 4k-4.8k
Allows user to adjust fuel +/- 20% in the 4000-4800 rpm range
WOT Fuel 5k-7k
Allows user to adjust fuel +/- 20% in the 5000-7000 rpm range
Rev limiters
Rev Limiter in Drive
Allows user to adjust the rev limiter while in drive, adjustable up to 7000 rpms.
Rev Limiter in Neutral
Allows user to adjust the rev limiter while in park/neutral, adjustable up to 4000 rpms.
Idle Speed
Idle Speed in Drive AC off
Allows user to adjust the idle speed +/-400rpm in drive with the ac off.
Idle Speed in Drive AC on
Allows user to adjust the idle speed +/-400rpm in drive with the ac on.
Idle Speed in P/N AC off
Allows user to adjust the idle speed +/-400rpm in park/neutral with the ac off.
Idle Speed in P/N AC on
Allows user to adjust the idle speed +/-400rpm in park/neutral with the ac on.
Vehicle Speed Limiter
Allows user to adjust the vehicles speed limiter up to 190mph
Tire size adjustment
Quick Adjust parameters
Quick adjust parameters do not require a reflash to take effect, they require a key cycle, these parameters are available in a separate "Quick Adjust" menu item as well as in the modify parameters menu.
User will be asked to cycle key after each adjustment.
ESP mode
Enable or disable the ESP (traction control), NOTE: When disabled the ABS, ESP BAS and (Brake) lights will be illuminated and ABS will not be operational
Reset TCM adaptation
Resets the learned TCM adaptation(instead of pulling a fuse).
Shift Points
Raise shift points by a predefined setting, 5.7L's (1-2 5800rpm, 2-3 6000rpm, 3-4 6000rpm), 6.1L's (1-2 6400rpm, 2-3 6400rpm, 3-4 6400rpm).(N/A on Jeep)
Shift Firmness
Reduces torque management between shifts for a firmer shift , N/A on SRT8 vehicles.
Autostick auto upshift
Enable/Disable automatic upshift when in manual autostick mode, ie. raise your rev limits and you can shift manually at any rpm without the vehicle automatically upshifting (as it would do stock).(N/A on Jeep)
Danach natürlich eine runde gefahren. Nun, es ist natürlich sehr schwierig zu sagen was es bringt.
Rein vom Gefühl her, würde ich sagen, das Gasannahmeverhalten hat sich wesentlich gebessert. Ebenfalls habe ich das Gefühl, dass er besser rennt.
Ob da jetzt wirklich eine Mehrleistung, wie von diablo versprochen, vorliegt, kann man mit dem Popometer nicht messen.
Dazu müsste man ohne Tune und danach mit Tune eine wirkliche Leistungsmessung machen.
Ich werde es das nächste mal auf der D Autobahn sehen, ob er nun nicht mehr bei 175km/h in den Begrernzer rennt.